MAART 2022

Zoals voor velen is de afgelopen maand één van extremen geweest. Ook al maakte ik mij al zorgen over het Russische militaire vertoon aan de Oekraïense grens, toch werd ik overvallen door de massaliteit van de aanval en het geweld. Dit overstemde het goede nieuws van het loslaten van de Coronamaatregelen en het deed mij ook besluiten om de februari editie van de Maandbrief over te slaan. Deze had moeten uitkomen in de dagen vlak na de start van de oorlog. Wat mij betreft niet het juiste moment om over de geneugten van de belangrijkste bijzaak in het leven, namelijk Rotary, met vreugde te schrijven.

Ik mocht de afgelopen maand wederom getuige zijn van de kracht van onze organisatie. Daarvan zijn onnoembaar veel voorbeelden te geven. De uitbarsting van activiteiten rond de hulp aan Oekraïne is daarvan één.

Er is bij de clubs een enorme behoefte om te helpen en er kwam ook een terechte vraag om regie richting de Districten. Het gevolg was een unieke keus om op nationaal niveau een inzamelingsactie te starten, geïnitieerd en georganiseerd door de 7 Gouverneurs. Inmiddels zijn we €270,000 verder en zijn hier al 27 clubacties mee (gedeeltelijk) gefinancierd.

Hierop aansluitend ben ik heel trots op onze Rotary Foundation en dan vooral op de wendbaarheid ervan. In slechts een paar dagen is het Disaster Fund geschikt gemaakt voor het lenigen van oorlogsleed en heeft het een aanvraag en uitkeringsmethodiek aangenomen dat simpel, logisch en snel is.

Naast alle hectiek rond Oekraïne, kwamen ook weer de normale Rotary-activiteiten op stoom. Na een periode van langzame opstart, is er nu weinig meer wat ons herinnert aan de tijd van de lockdowns. Het is alsof de clubs de verloren tijd willen inhalen en dat plannen, die al een paar jaar op de plank lagen nu ineens uitgevoerd moeten worden .

Highlights van de afgelopen tijd waren voor mij de PETS nieuwe stijl, georganiseerd door Madelon Schaap. De bijzondere setting in het Amsterdam Art Center en de energie tijdens het evenement spraken mij zeer aan.

Ook de grote prestatie van RC Haarlemmermeer van 1852 om middels een Gala €40.000 op te halen voor het IHE, vond ik een knap staaltje Rotarykunde. Het ondersteunen van de internationale studenten watermanagement is een langjarig commitment van Rotary wat een zeer positieve impact heeft voor de landen waar deze studenten weer naar terugkeren. Het is mooi te zien hoe deze Rotaryclub een goedlopende samenwerking is aangegaan met Rotaract Haarlemmermeer. Ze helpen elkaar over en weer met acties en ik heb zelf de samenwerking aan beide kanten mogen meemaken. Een voorbeeld van hoe beide vormen van gelijkwaardige Rotaryclubs met elkaar kunnen omgaan.

Leerzaam en leuk was het goed bezochte Mediaseminar voor de Nederlandse en Vlaamse Districten in 't Spant! in Bussum. Een goed bezocht evenement onder leiding van Rutger Mazel en Pieter Schut.

Last but not least, wil ik de grote mate van Fellowship noemen die ik heb mogen ervaren bij RC Diemen. De wijze waarop deze club haar lid van verdienste, Geert Bakker, in het zonnetje heeft gezet was fenomenaal. Een hele avond gewijd aan herinneringen aan zijn lidmaatschap van de club, inclusief verrassingsgasten en een aangeboden naslagwerk, heeft veel voorbereiding gevraagd. Een mooi voorbeeld van blijk van waardering vanuit een groep mensen die met elkaar verweven zijn in Rotary.

Daarnaast waren er natuurlijk de individuele en de geclusterde clubbezoeken. De ontmoeting met leden, wat nu gelukkig weer in overvloed kan, is de kern van mijn werk en dat van de Districtscommissies die voor jullie klaar staan. Nu ik het laatste kwartaal van mijn Gouverneurschap in ga, zie ik ernaar uit om nog veel van deze ontmoetingen te hebben.