Oktober 2021

De aanloop tot de maand oktober stond in het teken van de voorbereiding van het Najaarsfestival. Zoals bij ieder evenement is het spannend of alle puzzelstukjes op tijd in elkaar vallen. Met iets minder dan 130 deelnemers, goed verzorgde Workshops en een spannende District Grant competitie, mogen we terugkijken op een geslaagde editie.

Ik wil jullie als leden en de bijbehorende clubs aanraden om nog meer te participeren met Districtsevenementen. De organisatie ervan is volledig gericht op de individuele leden, het geeft de gelegenheid om eens over de grenzen van de eigen club te kijken en het inspireert m.b.t. mogelijke eigen projecten. District Grant aanvragen ingediend voor 15 augustus kunnen mee pitchen. Voor hulp en advies hierbij staat on team van de District Rotary Foundation altijd voor jullie klaar.

Een hoogtepunt voor mij deze maand was de intercity van Midden-Kennemerland. Centraal tijdens dit evenement stond ShelterBox. Een fantastische spin-off van Rotary. In 2000 gestart door een aantal Rotarians van de RC Heston-Lizard in Cornwall, zijn er door Shelterbox inmiddels 1,5 miljoen mensen geholpen in 97 landen. Met recht een grote prestatie.

Oktober is ook de maand waarin, op de 24e, World Polio Day valt. We zijn heel dichtbij om historie te schrijven door daadwerkelijk de ziekte Polio voor altijd te stoppen. Er zijn nog slechts 2 landen waar het voor komt. Alleen, als we nu stoppen met vaccineren, kan een groot deel van onze investeringen tot nu toe verloren gaan. We hebben onze belofte gemaakt om te blijven helpen en als Rotarians houden we ons daaraan. Ik hoop dan ook op veel activiteiten om onze bollenactie te ondersteunen en/ of op giften ten bate van End Polio Now.

Ten slotte, heb ik deze maand het besluit genomen om lid te worden van de Paul Harris Society. Net zoals veel andere leden van Rotary, worstelde ik met de wijze waarop ik zou willen doneren aan de TRF. Voor mij is de Foundation de parel op onze Rotarykroon en iets wat sterk gemaakt en sterk gehouden moet worden door ons als Rotarians. Het was dan ook geen vraag of ik verder wilde gaan met doneren, maar alleen hoeveel en in welke vorm. Je kunt altijd via de club geven, maar deze individuele en doorlopende vorm, waarbij je een commitment afgeeft om $1000 dollar per jaar te doneren, spreekt mij aan en wil ik graag aanraden aan de leden van ons District om na te volgen. Voor nog geen Cappuccino op een terras per dag, heb je impact op de toekomst van onze Foundation.