Empowering girls

Empowering Girls is een presidentieel initiatief van de huidige RI president, Shekhar Mehta. Met dit initiatief wordt beoogd om meisjes en jonge vrouwen de extra begeleiding te geven die nodig is om achterstanden op te heffen of te voorkomen. Dit is een voorbeeld van het promoten van Equity, behorende bij de Diversity, Equity & Inclusion doelstellingen van Rotary.

Het aanpakken van achterstandssituaties voor meisjes en jonge vrouwen heeft langjarige effecten en voegt ook echt iets toe aan onze samenleving. Daarbij is het begrip achterstandssituatie relatief. Het ligt voor de hand dat een meisje in de derde wereld in andere omstandigheden opgroeit dan in Nederland of in enig ander Westers land. Deze kinderen hebben om te gaan met menig uitdaging die we hier gelukkig niet meer kennen. Maar achterstandssituaties in een complexe samenleving, zoals de onze, kunnen net zo goed levenslange gevolgen hebben. Het onder eigen niveau opgeleid worden, omdat de begeleiding van huis uit of de financiële middelen ontbreken is hier een voorbeeld van.

Met het op de kaart zeten van Empowering Girls heeft Shekhar wat mij betreft een schot in de roos gemaakt, omdat het een nieuw, maar ook concreet onderwerp is voor Rotary, waarmee duurzame impact is te maken. Niet alleen in ons District, maar ook in de rest van Rotary Nederland wordt dit onderwerp omarmt. Hier volgt een collage van presentaties en interviews omtrent Empowering Girls

Rotary Mediaseminar in Hilversum

Op zaterdag 26 maart wordt het People of Action Seminar 2022 gehouden. Op het Mediapark in Hilversum, het mediahart van Nederland, krijg je allerlei tools aangereikt die te maken hebben met ons imago en de media.
Hoe maak je een eigen video?

Hoe vertel je je Rotaryverhaal, Waarom is onze branding van belang en hoe gebruik je de Rotary social media? En hoe maak je je eigen communicatieplan?

Ontmoet en leer van elkaar. Hartelijk welkom op deze actieve dag, samen met vele andere Rotarians en sprekers uit Nederland en België. Save the date en geef je nu vast op bij de Rotary Public Image Coördinator pieter.schut.ps@gmail.com

RC Haarlemmerhout

Woensdag 24 november is het chartercertificaat aan RC Haarlemmerhout uitgereikt, waardoor de regio Zuid-Kennemerland nu uit 10 clubs bestaat.

Het is goed om te weten waar deze nieuwe club in haar korte bestaan voor staat en waar ze mee bezig zijn.

• Komt 2 x per maand bijeen bij de Stichting De Baan;
  • Dineert 1 x per maand op dezelfde locatie. Het diner maakt deel uit van de horeca opleiding van het Lotus College en worden bereid en uitgeserveerd door jongeren met een verstandelijke beperking;
  • De eerste actie in augustus was een BBQ voor 40 personen met een geestelijke beperking;
  • De tweede actie is een dag Winter Efteling in januari met 50 jongeren met het Down syndroom;
  • Running diner & een wijnproeverij staan ook al op de agenda;
  • Youth Exchange wordt op dit moment ook opgepakt;
  • Wil graag samenwerken met clubs binnen en buiten de eigen regio en met het District

District 1580 wenst de oprichters Arno Coevoet en Huib Zeven en natuurlijk de 18 andere Charterleden veel succes en plezier voor de komende jaren.