APRIL 2022

In de maand april waren er veel mogelijkheden om clubs en leden te ontmoeten. Er is een ongekende activiteit te zien bij de clubs. Acties voor verschillende doelen, maar vooral ook voor Oekraine, zijn er volop. Onmogelijk om allemaal bij te houden en te supporten, maar geweldig om mee te maken dat Rotary zich weer kan laten zien.

De maand begon voor mij technisch gezien nog in maart. Op 31 maart legden we de eerste ‘hier begint de zee’ tegel van Heemstede. Burgemeester Nienhuis deed de officiele legging. Speciale dank gaat uit naar Susanne IJsenbrandt van de districtscommissie Duurzaamheid & Leefomgeving en lid van End Plastic Soup voor de energie die ze in dit project heeft gestopt.

April stond verder in het teken van de jubilea. RC Monnickendam en Wieringerland 50 jaar. Purmerend-Waterland 45 jaar.

Stuk voor stuk sterke clubs, die zich kenmerken door een breed pallet aan activiteiten en een prominente zichtbaarheid in hun lokale omgeving. Een wijze les om over te nemen van deze clubs is hun constante aandacht voor het werven en aannemen van nieuwe leden.

Wat mij brengt op de Week van de Open Clubbijeenkomsten van 11 april. In de 20 clubs van D1580 deden hieraan mee, maar ook in de week erna waren er een aantal bijeenkomsten gepland die goed werden bezocht. De 200 deelnemende clubs in Nederland hebben bereikt wat het eigenlijke doel was, namelijk de aandacht vestigen op Rotary. Of dit ook gaat leiden tot ledenaanwas, zal bekend worden uit de komende evaluatie van het evenement.

Een hoogtepunt was de Regiotour van de Zaanse Clubs met dank voor de uitnodiging aan Regiovoorzitter Annelies Wichers. Het was leuk om in het voorprogramma te mogen staan van Rosanne Hertzberger ☺ en de ambiance was fantastisch.

Tijdens 2 individuele clubbezoeken mocht ik getuige zijn van hoe met trots de leden over hun clubs en projecten kunnen spreken. Of je club nu dik in de 50 is, zoals RC Den Helder, of in oprichting, zoals Amstel & Vecht.

De maand mei wordt ook weer vol en ik hoop natuurlijk veel van onze leden te zien tijdens onze nationale Rotary festival op 15 mei.