Duurzaamheid
Leefomgeving

Verschillende leden van de Commissie Duurzaamheid & Leefomgeving waren zondag 15 mei actief aanwezig op het Rotary Festival in De Fabrique in Maarssen.

Barbara van Goethem had gezorgd voor banners, SDG boxen en andere items om Duurzaamheid onder de aandacht te brengen in diverse stands.

Er waren banners, SDG boxen en andere items om Duurzaamheid onder de aandacht te brengen in diverse stands.

Wendela Sandberg hield een gepassioneerde plenaire voordracht over EndPlasticSoup en stal de show met haar EndPlasticSoup tenue. Ook in de stand van haar club Amsterdam-Nachtwacht was van alles te zien over de EndPlasticSoup dag op 4 juni a.s. Doet jouw club ook mee? Aandacht voor Plastic op het Rotary Festival in Maarssen - EndPlasticSoup

Peter Wiers vertegenwoordigde ons District 1580 tijdens een soort Songfestival, met vertegenwoordigers van alle 7 Nederlandse districten. Het centrale thema was ‘Empowering Girls’.
Zie ook www.rotary.nl/empower.

Peter vertelde over de enorme impact van de Global Grants die zijn club Santpoort en de Rotary Club of Harare City uitvoeren met Young Global Leader Chido Govera in Zimbabwe. De voorpagina van de nationale krant The Herald van 13 mei spreekt wat dat betreft boekdelen. Zou jouw club ook weleens een echte GlobalGrant willen meemaken? Laat het Peter weten. Het is nog mogelijk om in te stappen bij de volgende Global Grant “Changing lives one mushroom at a time”.

STOP PLASTIC WASTE EVENT

Hoe komen we tot een drastische reductie van plastic afval? Die vraag staat centraal in het Stop Plastic Waste Event wat op 4 juni wordt georganiseerd tijdens de Floriade Expo 2022 door Rotaryclubs uit het district Midden-Nederland.

Het event bestaat uit dialoogsessies met experts op het gebied van Plastic Waste en met de gasten. Tijdens de sessies wordt het onderwerp belicht door sprekers die actief zijn op het gebied van ecologie, gedrags- en medische wetenschappen, economie, bedrijfsleven en technologie. Op een toegankelijke manier komt de impact van consumptieplastics op de gezondheid en de leefomgeving van mens en dier aan de orde.

Na afloop is er een informeel netwerk gedeelte. Het event is een unieke kans om met Rotary-leden uit de hele wereld van gedachte over dit onderwerp te wisselen en hoe we tot oplossingen kunnen komen. En uiteraard is het een mooie gelegenheid om de Floriade te bezoeken.

Aanmelden via https://stopplasticwaste.org/

Hoe rechtvaardig is duurzaamheid?

De landelijke Vocational Service districtcommissies nodigen u hiermee uit voor het landelijk seminar Vocational Service "Hoe rechtvaardig is duurzaamheid?" op zaterdag 24 september in Amersfoort.

Een intrigerend seminar waarin sprekers Ronald Hünneman, Merijn Tinga en Rotarian Erik Lammerts van Bueren u uitnodigen om, na hun aansprekende inleidingen, met elkaar in debat te gaan over duurzaamheid en hoe rechtvaardig is dat nu?

Ook Rotaracters leveren vanuit hun perspectief een actieve bijdrage aan deze dag. Na de lunch worden de discussies voortgezet en gaan we met elkaar onderzoeken welke actieve bijdrage wij als Rotarians kunnen leveren aan een duurzame wereld en samenleving. Ook is er de mogelijkheid een workshop te volgen hoe je praktisch invulling geeft aan Vocational Service in je club.

Noteer de datum of beter nog meld je NU aan.