MEI 2022

Zoals ik al voorspelde was de maand mei ook weer vol activiteiten. Rotary leeft volop en als je erop let, kan je heel veel updates zien van clubs op Facebook, ook van andere Districten. Fundraisers, benefietconcerten, acties voor Oekraïne, noem maar op. De maand begon met wederom activiteiten in Waterland.

Zo werd Purmerend-Polderland 30 jaar, wat uitbundig werd gevierd in Fort Resort Beemster en een paar dagen daarna was ik gast op de goed bezochte Regiotour van de Regio Waterland.

Het blijft een plezier om te zien hoe hecht deze regio is, ook al wordt mijn beeld waarschijnlijk een beetje vertekend door alle jubilea die hier hebben plaatsgevonden in de laatste 2 maanden.

Hoopgevend is om te zien hoe in verschillende regio’s de clubs bezig zijn met het Oekraïne vraagstuk. Ik vind het dan vooral interessant om te kijken naar situaties waarbij clubs elkaar versterken en samenwerken. De Waterlandse Regiotour vond plaats in de Burggolf in Purmerend. De plek waar we tot voor kort onze edities van de PETS organiseerden. De Burggolf vangt nu vluchtelingen uit Oekraïne op. Het is goed om als Rotary heel zichtbaar en dichtbij te zijn bij deze vluchtelingen. De clubs hebben het op zich genomen om één keer per week het ontbijt, de lunch, of het diner te organiseren. Heel praktisch en zichtbaar werk.

In Amsterdam heeft een aantal clubs samen een evenement georganiseerd rond het Oekraïense paasfeest. Ze hebben daar, heel verstandig, weinig ruchtbaarheid aan gegeven, om niet de aandacht van de pers te trekken. De beelden die ik ervan heb gezien, waren fenomenaal. Voor 1200 Oekraïense bezoekers werd een brunch geserveerd met producten en recepten uit Oekraïne. Er was een Orthodoxe Priester die de dienst leidde en er waren artiesten uit Oekraïne gekomen om alles luister bij te zetten. Geen enkele moeite is gespaard gebleven en ik ben trots dat we behulpzaam hebben kunnen zijn met een donatie uit ons fonds, Rotary Helpt Oekraïne.

Het fonds dat op zijn hoogtepunt €325.000 bevatte, is nu bijna leeg. Voor clubs die nog ondersteuning zouden willen hebben, wil ik aanraden hun plannen en bijbehorende begrotingen te mailen naar drfc@rotary-d1580.nl. Op basis van de plannen die we ontvangen, kunnen we een fonds aanvragen met een maximum van $25.000. Wacht niet te lang met het indienen van ideeën. De sluitingstermijn is 30 juni. Hoe het verder gaat met ons eigen fonds is nog onder beraad, maar hoe dan ook lijkt het me aan te raden om gebruik te maken van al onze mogelijkheden.

Qua evenementen sprongen voor mij het Rotary Festival, de districtsconferentie in Zeeuws-Vlaanderen en de veiling van RC Wormerveer-Krommenie eruit. Logischerwijs natuurlijk het Rotary Festival. Wat begon met een aantal gesprekken tijdens wandelingen met de collega Gouverneurs, mondde uit in een groot nationaal evenement in De Fabrique in Maarssen. Het idee was simpel. Waarom zouden we 7 aparte districtsconferenties organiseren, terwijl we ook één grote op poten zouden kunnen zetten met meer aantrekkingskracht. Op de dag zelf, op 15 mei, liep ik op het terrein en beeldde me in hoe dit evenement zou overkomen op een bezoeker, gezien de entourage en alle informatie en entertainment ter plekke. Ik kijk in ieder geval tevreden terug op deze dag.

Zuidwest Nederland (D1610) had al een Districtsconferentie gepland en heeft daarom slechts gedeeltelijk meegedaan met Rotary Festival. Voor mij reden temeer om naar Zeeuws-Vlaanderen te gaan om dit evenement mee te maken. Ik was zeer onder de indruk van de inhoudelijkheid van deze bijeenkomst. De presentaties waren gericht op de economische ontwikkeling van de regio, zowel aan de Belgische, als de Nederlandse kant en dan vooral de samenwerking van beide landen. Super leerzaam.

RC Wormerveer-Krommenie heeft laten zien dat het aloude instrument van de veiling zich nog uitstekend leent om geld op te halen voor, in dit geval, Ana’s huis. Een inloophuis voor kankerpatiënten en hun omgeving. Een goede ambiance, een nog betere veilingmeester en een bevlogen presentatrice als Annelies Wichers, leveren zomaar in één avond meer dan €20.000 op. Iets om te overwegen om te doen als club lijkt me.

Er zijn gedurende deze maand in ons District meerdere fundraisers geweest met groot succes, waarover ik niet uit eerste hand kan schrijven, omdat ik er zelf niet bij ben geweest. Wat er gebeurt in ons district is goed te volgen via onze facebook pagina die dagelijks wordt bijgewerkt. Mocht je ons daar nog niet kennen, klik dan op de volgende link.

Individuele clubbezoeken waren deze maand bij RC Alkmaar Young Ambition en bij RC Heemstede. Twee heel verschillende clubs. De ene komt bij elkaar in een kroeg, de andere op een landgoed. De ene club is nog in opkomst en zoekt heel actief haar weg in Rotary. De andere heeft een lange traditie, maar weet haar energie heel goed vast te houden. Ik wil deze clubs bedanken voor hun gastvrijheid en de mogelijkheid om een inhoudelijk debat te kunnen voeren bij Young Ambition en een overzicht te geven van mijn activiteiten en de beweegredenen daarachter bij Heemstede.

Dat Heemstede vol energie zit, was ook te zien gedurende de gepassioneerde presentatie van Susanne IJsenbrandt op dezelfde avond over Rotary en duurzaamheid, het ‘Hier Begint De Zee’ project en, dit gebruik ik even als een bruggetje, de komende End Plastic Soup activiteiten.

Graag wens ik alle clubs een prachtig en zonnig (dat gaat lukken dit weekend) End Plastic Soup actiedag komende zaterdag 4 juni.