Beste changemakers,

Ik maakte voor het eerst kennis met de kracht van dienstbaarheid toen ik zag hoe een paar eenvoudige acties levens ingrijpend kunnen veranderen. Het begon toen ik me aansloot bij een clubproject om toiletten en zuiver drinkwater te voorzien in enkele plattelandsdorpen rondom onze stad. Aansluitend leverden we sanitaire voorzieningen in het hele land, en ook mogelijkheden voor onderwijs, dankzij gulle giften van schenkers die evenveel in onze projecten geloofden als wij.

Er is geen betere periode om zulke vrijgevigheid in de kijker te stellen dan in november, de maand van de Rotary Foundation.

Als de liefdadigheidsinstelling van Rotary International is de Rotary Foundation de motor van vele Rotaryprojecten over de hele wereld. De Foundation zet jouw giften om in projecten die levens veranderen. Het is de Foundation die ons helpt dichter bij ons doel te komen om polio uit te roeien, vrede te bevorderen door tastbare acties en succesvolle acties te voeren binnen onze aandachtsgebieden. Enkele voorbeelden van recente projecten die mogelijk werden gemaakt door de Foundation:

• Rc Guatemala La Reforma en Rc Calgary (Canada) ontvingen een Global Grant van 80.000 US$ voor de planning van opleidingen voor verpleegkundigen en gezondheidswerkers op het platteland om baarmoederhalskanker te voorkomen en te behandelen, inclusief een doorverwijssysteem, in zeven regio’s van Guatemala.
  • Meer dan twee dozijn ziekenhuizen in Honduras ontvingen persoonlijke beschermingsmiddelen voor hun medisch personeel dankzij een Global Grant van 169.347 US$, gesponsord door Rc Villa Real de Tegucigalpa en Rc Waldo Brookside-Kansas City (VS).
  • Rc Cotonou Le Nautile (Benin) en Rc Tournai Haut-Escaut, België, ontvingen een Global Grant van 39.390 US$ voor landbouwtrainingen op een ecologische miniboerderij die verbonden is met een opvangcentrum voor kinderen in Sowé. Dit zal een nieuwe generatie boeren helpen om economisch zelfvoorzienend te worden.

Ik vergelijk de Rotary Foundation graag met de Taj Mahal, een monument van de liefde van één man voor een vrouw. De Foundation is een dynamisch monument dat getuigt van onze liefde voor de hele mensheid.

Deze maand vraag ik alle Rotaryclubs om de aandacht te vestigen op de Foundation. Deze verbindt immers alle Rotarians wereldwijd en zet onze collectieve ambities om in projecten die levens veranderen. Ga naar rotary.org/donate; daar heb je de mogelijkheid om rechtstreeks te doneren aan het programma dat je het meest na aan het hart ligt.

Hartelijk dank voor jouw toewijding aan Rotary. Je bent de reden dat Rotary meer kan doen en meer kan groeien. Laten we die belangrijke nalatenschap deze maand, dit jaar en lang daarna blijven uitdragen, overeenkomstig ons jaarthema Serve to Change Lives.

Shekhar Mehta
President Rotary International