Klik op een van de onderwerpen

POLIO

In meest recente rapportage van ‘t GPEI staat dat in 2021 nog maar 4 nieuwe gevallen van wild polio zijn gemeld; 3 in Afghanistan en 1 in Pakistan. De WHO heeft met de Taliban een overeenkomst gesloten waardoor in september al ruim 800.000 kinderen in Afghanistan konden worden gevaccineerd.

Alleen vaccineren kan polio echt uitroeien.

De GPEI Strategy geeft ook een overzicht van de kosten die tot 2026 moeten worden gemaakt om het doel - gemiddeld US$ 1 miljard per jaar - te bereiken, want het gaat om meer dan vaccins druppelen in kindermondjes.

Rotary heeft zich verplicht, totdat de wereld vrij van polio is, jaarlijks US$50 miljoen bij te dragen. Met de Bill & Melinda Gates Foundation is afgesproken dat die US$100 miljoen toevoegt aan de US$50 miljoen van Rotary.

MALARIA

Samen met deskundige partners gaat Rotary in een aantal provincies in Zambia Malaria uitbannen. Daarvoor is 2 miljoen dollar beschikbaar gesteld door de Foundation in een Program of Scale project. Lees daarover meer

WHO

Rotary volgt het advies van de WHO: alleen met heel veel vaccinaties wereldwijd komen we door deze pandemie. De verspreiding van het virus via niet-gevaccineerden is groter en daarmee heeft het virus meer kans om te muteren in nog efficiëntere varianten.

Een belangrijk verschil met het Poliovirus is dat het SARS-virus van mens op dier kan over springen en weer terug in een gemuteerde vorm. Er wordt nu gedacht dat door de mens besmette muizen verantwoordelijk zijn voor de Omicron variant.

Rotary’s nieuwste focusgebied:
bescherming van het Leefmilieu

Laat je inspireren

.

END PLASTIC SOUP

EMPOWERING GIRLS

De President van Rotary International vraagt clubs inhun projecten meer aandacht te geven aan de achterstand van vrouwen. Die vraag zal door zijn opvolgster worden overgenomen.

Wil je weten wat er zoal door Nederlandse Rotarians op dit gebied gedaan wordt klik dan op het plaatje hieronder.

District grants

Met een bijdrage van minimaal €500 tot maximaal €4000 kun je uit de spaarpot van de Foundation meer geld voor een projectbudget krijgen. Aanvragen is niet ingewikkeld. De commissie helpt je als dat nodig is. Jaarlijks worden ca 11 projecten gesteund.

Klik hieronder voor een leuk filmpje over een project ten behoeve van de KNRM.