JUNI 2022

De maand juni is er voor het afsluiten van het lopende jaar en de voorbereidingen voor het komende. De jaarlijkse conventie hoort in deze cyclus thuis. Tijdens de conventie mag de huidige wereldpresident schitteren en een programma laten zien van wat hij, en volgend jaar zij, met de Rotarywereld wil delen. Wat er is gepresteerd gedurende het jaar, de huidige stand van zaken binnen Rotary, maar ook een vooruitblik.

Dit laatste, eloquent verzorgd door inkomend president Jennifer Jones. Het speciale van deze editie was dat het weer fysiek plaatsvond. Dit keer in Houston, Texas. Na 2 virtuele conventies als gevolg van Covid, was de energie en het enthousiasme van het elkaar kunnen weerzien voelbaar.

Plenaire sessies in de grote zaal werden afgewisseld met een oneindige hoeveelheid specifieke break-out sessies in kleinere zaaltje in het conferentiecentrum.

Wereldpresident Shekhar Mehta had ervoor gekozen om ook zijn land, India, te profileren, door middel van sprekers, maar ook entertainment vanuit dat land in de vorm van muziek en dans. Hierdoor ontstond een prachtige mix van Oost en West. Voorbeelden van prominente Indiase sprekers waren Nobelprijs voor de vrede winnaar, Kailash Satyarthi en, via het scherm, minister-president Narendra Modi.

Voor mij was het de eerste keer dat ik mocht deelnemen aan de conventie. Iets wat ik iedere Rotarian kan aanraden om tenminste eenmaal te doen. Om met 11.000 Fellows bij elkaar te zijn om dit mee te maken is overweldigend. En dan was dit nog maar een kleine editie als na-ijleffect van de covidperiode, omdat een gemiddelde conventie rond de 30.000 bezoekers trekt. Het is heel inspirerend om Rotary als wereldgemeenschap te mogen meemaken. We kwamen vanuit alle windstreken en, hoe verschillend de culturen ook zijn, toch herkenden we elkaar in het gemeenschappelijke, namelijk in het zijn van Rotarian. Het is iets waar we trots op mogen zijn. Rotary is een unieke serviceorganisatie, die het talent en de capaciteit van haar leden ten dienste stelt aan de samenleving. De reden waardoor Rotary dit kan is door ons, de leden, omdat we ons dienstbaar willen opstellen en verantwoordelijkheid willen nemen. Het is daarom niet, Rotary Serves To change Lives, maar Serve to Change Lives. Ik ben nog trotser geworden op onze organisatie na alles wat ik heb beleefd gedurende dit jaar dan ik al was en zal me in andere hoedanigheden ervoor blijven inzetten.

Soms liggen hoogtepunten in juist het kleine. Voor mij was dat het clubbezoek aan Bellaire Southwest Houston. Wat we deden was simpel: Een Texaanse Bingo voor een goed doel en een beginnerscursus line dancing. De gesprekken waren echter onbetaalbaar. Wederom, we komen uit verschillende culturen, maar het Rotarian zijn verbindt ons allemaal.

Ik heb bewust van juni een iets rustiger maand gemaakt, om mij te focussen op de wissels en de overdracht. Deze zaterdag was de Gouverneurswissel van ons District in het Amstel Boathouse in Amsterdam. In goede sfeer en interactief met de zaal, is het afgelopen jaar doorgenomen, zijn er leden geƫerd met een Paul Harris Fellowship en is de keten officieel overgedragen aan Madelon Schaap. Madelon is al heel lang actief binnen Rotary en komt uit een Rotaryfamilie. Het District zal bij haar in 2022-2023 in goede handen zijn. Ze zal haar eigen persoonlijkheid laten zien in de functie, wat alleen maar een bijkomende meerwaarde is van onze methode van roterende rollen ieder jaar.

Deze laatste week van mijn Gouverneurschap is meer gericht op wissels en tradities, of eigenlijk beide tegelijk. Zo heb ik natuurlijk de wissel van mijn eigen club, RC Bloemendaal-Caprera, gaan Madelon en ik naar de wissel van RC Texel. Een redelijk recente traditie, maar nu wel al nagevolgd door de 3de generatie inkomende en zittende Gouverneurs. Het feest eindigt vrijdag 1 juli bij de landelijke Gouverneurswissel in Limburg.

Ik heb genoten, maar ben ook blij dat ik me kan gaan richten op nieuwe uitdagingen. Rest mij om nog een laatste maal mijn Serve To Change Lives groet aan jullie uit te brengen.